HVA KAN DU KJØRE?
Denne klassen gjelder føring av lett motorsykkel med eller uten sidevogn. Slagvolum for lett motorsykkel er høyst 125 ccm, effekt på høyst 11 kW og forholdet mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg
- Moped
- Trehjuls motorsykkel med effekt på høyst 15 kW
- Såkalt ”mopedbil”. For mopedbil med egenvekt over 150 kg må fører ha fylt 18 år
HVA GJENNOMGÅR VI PÅ KURSET?
Føreropplæringen for lett og tung motorsykkel legger stor vekt på at eleven skal ha riktig fremdrift i opplæringen slik at du får et godt utbytte av undervisningen på det neste trinnet. Den nye motorsykkelopplæringen har stor fokus på kjøreteknisk kompetanse, med blant annet obligatorisk kurs i presis kjøreteknikk
Opplæringen går over 4 trinn.
Trinn 1: Trafikalt Grunnkurs (TGK)
iDrive gjennomfører trafikalt grunnkurs jevnlig gjennom hele året.
Trafikalt grunnkurs (TGK) er inngangsbilletten for øvelseskjøring ved en trafikkskole eller privat.
Trinn 2:
Alt lærestoff i dette trinnet er felles for klassene A1 og A. Gjennom opplæringen på trinn 2 skal du tilegne deg kunnskap om motorsykkelen og motorsykkelkjøring. Du skal lære å mestre motorsykkelen rent kjøreteknisk, uten å måtte rette oppmerksomheten mot andre trafikanter.
Teoridel på 3 undervisningstimer. Temaene er motorsykkelkjøring, miljø, sikkerhet og opplæring og skal være fullført før praktisk opplæring i trinnet påbegynnes.
Trinn 2 avsluttes med en obligatorisk trinnvurdering/veiledningstime der du og lærer sammen tar stilling til om du har tilstrekkelig kjørekompetanse.
Trinn 3:
Målene i trinn 3 er rettet mot din læring og kjøring i variert trafikk. Trinn 3 avsluttes med en obligatorisk trinnvurdering/veiledningstime der du og lærer sammen tar stilling til om du har tilstrekkelig kjørekompetanse.
Trinn 4:
Målene i trinn 4 både for klasse A1 og A, er hovedsakelig rettet mot risikoforståelse ved motorsykkelkjøring. Sikkerhetskurs på veg, er den avsluttende delen av opplæringen og er obligatorisk i klasse A1 og A.
Sikkerhetskurset klasse A1: består av totalt 4 timer, hvorav 3 timer skal være sammenhengende praktisk kjøring. Den teoretiske delen fordeles med en sekvens før og en etter den praktiske kjøringen.
Førerprøve
Teoriprøven:
Teoriprøven gjennomføres på PC på trafikkstasjonene. Du kan ta teoriprøven 6 måneder før du er gammel nok i forhold til førerkortklassen du skal ta prøve i.
Viktig info: Før du kan gå opp til teoriprøve må du
- Ha levert søknad om førerkort. Klikk her for å søke.
- Ha med deg godkjent legitimasjon med bilde
- Ha betalt gebyr til statens vegvesen (Gjøres på trafikkstasjon)
Praktiske prøven:
Alle praktiske førerprøver, uansett førerkortklasse, gjennomføres etter noen generelle regler: Ruta som kjøres skal være slik at kandidaten får vist sine ferdigheter under forskjellige veg- og trafikkforhold. Trafikkstasjonen har flere faste ruter i de forskjellige førerkortklassene. Ruten trekkes av et dataprogram, så sensor bestemmer ikke rutevalget.
I tillegg til kjøreturen, vil førerprøven også inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet. Kandidaten kan bli bedt om å kontrollere dekk eller bremser, eller andre kontroller som er av betydning for sikkerheten.
På lett og tung motorsykkel, består førerprøven også av en ferdighetsprøve i spesielle øvelser. Ferdighetsprøven gjennomføres på et sperret område, og må være bestått før kandidaten skal kjøre i trafikk.
Det viktig at kandidaten kjører mest mulig selvstendig på førerprøven. Dette gjøres blant annet ved at sensoren gir beskjeder om hvor det skal kjøres på en slik måte at det forteller om lengre kjørestrekninger.
Viktig info: Før du kan gå opp til praktisk prøve må du
- Ha gjennomført praktisk obligatorisk opplæring ved iDrive
- Ha plettfri vandel
- Eventuell helseattest/synsattest må være levert trafikkstasjonen
- Ha bestått teoriprøven
- Gitt iDrive fullmakt via Din side til å bestille praktisk prøve til deg
- Ha med deg godkjent legitimasjon med bilde
- Ha betalt gebyr til statens vegvesen (Gjøres på trafikkstasjon)
VÆR VENNLIG Å TA MED DEG:
Du må ha med godkjent hjelm og kan benytte gjennomsiktig visir eller briller, hansker, fottøy som dekker over ankelen og hensiktsmessige klær egnet for motorsykkelkjøring som dekker øvrige kroppsdeler. Hansker, fottøy og klær skal være av materiale som ikke smelter, brenner eller rives ved velt, og som har en beskyttende effekt ved slag og støt.
Instruktører
EIRIK MADSEN
Trafikklærer
ØYSTEIN HARDERSEN
Trafikklærer