OFTE STILTE SPØRSMÅL

Stort sett alle som ønsker seg «lappen» i en eller annen førerkortklasse sitter ofte med mange spørsmål. Det kan være alt fra pris, tidsaspekter og hvordan man skal gå frem for å komme til målet ol.

Vi på iDrive sitter med kunnskap om dette og deler den gjerne med deg.

De ansatte på iDrive har som en av sine oppgave å hjelpe deg med de spørsmål og utfordringer som du har. Derfor har vi her samlet noen av de oftest stilte spørsmål.

Om du ikke finner svar her på det du lurer på så ikke nøl med å ta kontakt med oss.

Dette er opplæringstimer som må tas ved en godkjent trafikkskole da det er vanskelig for statens vegvesen å måle nivået på eleven i det aktuelle temaet under en førerprøve.

Vi på iDrive anbefaler deg å starte med trafikalt grunnkurs når du er 15 år slik at du er klar til å starte med øvelseskjøring ved fylte 16 år.

iDrive anbefaler deg og ta kjøretimer hos oss fra du fyller 16 år, gjerne sammen med ledsager. I løpet av de to årene frem til du er 18 år, lønner det seg og kjøre parallelt med oss på iDrive og ledsager hjemme. Vi holder en tett dialog slik at der er fremgang hele tiden, noe som fører til at det innlæres riktig teknikk fra starten av som det øves på underveis.

Nei det er ingen krav om at du må ha kjørt bil innen du blir elev hos oss. iDrive sine lærere tilpasser undervisningen i forhold til hva nettopp du har behov til. De første kjøretimene foregår i meget liten eller ingen trafikk slik at du får ro til å bli kjent med bilen, læreren og det å være fører av et kjøretøy.

En ny regel fra i år 2017 gjør at det lønner seg å få dem til å ta føreropplæring så tidlig som mulig. Dersom målet er førerrett til mellomtung eller tung MC er det en fordel om du har lettmotorsykkel-førerkort. Regelen sier at ikke skal behøve å avlegge prøve for motorsykkel mer enn en gang. Det holder med obligatorisk ved iDrive når du ønsker å utvide førerkortet opp en klasse. Det betyr at du kan ta lettmotorsykkel-førerkort som 16-åring, utvide til mellomklasse som 18-åring, og videre utvide til tung MC som 20-åring.

Pris kommer an på hvor mange kjøretimer du trenger utover den obligatoriske opplæringen som må gjennomføres. Men gjennomsnittlig koster et førerkort på kl. B ca.  30-45 tusen kroner.

Inntil den som kjører begynner å få automatisert pedaler, gir, ratt, fartsavpassing, plassering ol. skal kjøringen foregå på svært lite trafikkerte steder og tidspunkter.

Det er også viktig at du kan nødbremse på ledsagers ordre. Ikke tren i tett trafikk eller på høyhastighetsvei før du behersker bilen fullt ut.

JA, vi på iDRIVE ønsker et tett samarbeid slik at trafikklæreren kan veilede i hvordan målene i lærerplanen skal forstås og for å se hvordan opplæringen hos oss blir gjennomført.

På denne måten vil ledsager bedre forstå betydningen av å etablere riktige arbeidsvaner og hvorfor moment som for eksempel økonomisk og miljøvennlig kjøring er lagt inn i starten av den praktiske opplæringen. Slik vil ledsager kunne bidra til at øvingskjøringen blir et effektivt og godt supplement til oppæring ved iDRIVE.

Et godt samarbeid mellom elev, trafikkskole og ledsager vil stimulere til mengdetrening.

I Norge har vi forskjellige regler for førerkort fra land innenfor og utenfor EU/EØS. Vi skiller også mellom retten til å kjøre med det utenlandske førerkortet i Norge og retten til å bytte inn det utenlandske førerkortet i et norsk førerkort.

Hovedregelen for førerkort fra land innenfor EU/EØS er at de kan brukes i Norge så lenge de er gyldige og kan byttes direkte inn til norsk førerkort uten prøver. Reglene for førerkort fra land utenfor EU/EØS er strengere. Så ta kontakt med Torhild på kontoret så får du svar i forhold til ditt utenlandske førerkort.